Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘De keuken is onderdeel van ons persoonlijk geluk geworden’
Peter Hordijk: “Ikzelf ben meer een voorstander van het credo ‘mag ik zelf ook nog een beetje nadenken?’ als ik in de keuken sta. Maar wie ben ik?”

‘De keuken is onderdeel van ons persoonlijk geluk geworden’

Hoe ziet de keuken er in 2030 uit? De ontwikkelingen in keukenland gaan namelijk razendsnel. Zowel bezien vanuit technisch perspectief als vanuit de ‘mode en trends’. We zijn in gesprek – voor deze nieuwe rubriek – met Peter Hordijk, Sales Director bij Dekker Zevenhuizen en al een kleine drie decennia actief in de branche. “Het geluk van de mensen zit ‘m in het kunnen socializen met elkaar.”

Peter constateert dat de woningbouw in Nederland bij de start van een project tegenwoordig al anders omgaat met de rol van de keuken als onderdeel van de woning. “Op een leuke manier een gesprek kunnen voeren met je gasten, samen koken, samen zijn en genieten van het leven op je eigen vierkante meters. Zó kijkt de woningbouw nu aan tegen de wijze waarop een keuken (‘Noemen we het nog wel een keuken?’) in het huis wordt ingericht. Denk daarbij maar eens aan de opkomst van loft-achtige woningen. De keuken is daar zichtbaarder dan ooit.”

Koper onderdeel van het proces

“Hoe dit alles zo komt?” vraagt Peter zich af. “Wel, natuurlijk wordt de inspiratie gevoed door woonprogramma’s op televisie. En, vergeet niet de social media. Maar er is nog iets opvallends aan de hand. Vroeger was de verkoper in de showroom leidend in het verkoopgesprek. Nu is de koper een belangrijk onderdeel geworden in het verkoopproces. Die weet meer dan ooit wat hij wil.”

Andere dynamiek in de showroom

Peter constateert tevens dat er andere vragen door de consument wordt gesteld. “Zo wil de koper-in-spé weten waar het product vandaan komt, welke grondstoffen er in zijn verwerkt, hoe het energieverbruik is? Hoe zit het met de duurzaamheid? Mensen zoeken veel meer een verbinding met de natuur. In die gesprekken in de showroom is dus eigenlijk een andere dynamiek ontstaan. Je ziet die verandering ook in de kleurkeuze. Mensen kiezen meer voor veel natuurlijke tinten en materialen.” Keukenontwerp – met respect voor de natuur – wordt in de nabije toekomst dus een belangrijk onderdeel in de keuken.

Technologie

Toch is er nog een vraag die openstaat. Want, door de technische ontwikkelingen – zoals geavanceerde apps die gekoppeld zijn aan alle keukenapparatuur – is het nog maar de vraag of we het leven op deze manier 100% maakbaar moeten willen maken? Mag het bakken van een cake niet meer mislukken in de keuken van 2030?

“Goede vraag. Ikzelf ben meer een voorstander van het credo ‘mag ik zelf ook nog een beetje nadenken?’ als ik in de keuken sta. Maar wie ben ik? Natuurlijk gaat de automatisering verder. We ontkomen er niet aan. En, los van wat ik vind: ik zie dat de jongere generaties dit omarmen. Die kunnen niet meer zonder. Ze zijn ook met die technologie opgegroeid.”

Breng inspiratie!

Kortom, de gesprekken en de focus veranderen de komende jaren. Peter tot slot: “Natuurlijk is het internet in de informatiezoektocht al dominant. Voor de keukenbranche is daar dan ook een taak weg gelegd: breng inspiratie. Ook krijgt de retailer een andere positie. En ik zou zelfs willen zeggen tegen die retailers: wees niet bang dat de consument misschien op deelgebieden net zoveel kennis heeft als jijzelf! Omarm het juist. Het proces wordt alleen maar transparanter. Mede hierdoor is er nog een belangrijke verschuiving: de keuken was vroeger slechts een sluitpost. Nú is de keuken is een wezenlijk onderdeel geworden van ons dagelijkse leven. En, dus van ons geluk!” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.