Platform over design en techniek in de keukenbranche
De Pen | Ernst-Martin Schaible Oprichter en zaakvoerder DER KREIS

De Pen | Ernst-Martin Schaible Oprichter en zaakvoerder DER KREIS

“De keuken in het middelpunt van het leven”

Al meer dan 40 jaar vinden we bovenstaande uitspraak een evidentie. In 2009 hebben we dan ook een initiatief met dezelfde naam opgericht om deze boodschap krachtiger te maken. Het initiatief krijgt de steun van de DER KREIS Anja Schaible Stiftung, waar we samenwerken met studenten en professoren van verschillende disciplines en verschillende universiteiten.

Het is een trend die jaren geleden al duidelijk werd en vandaag helemaal is doorgebroken: de samensmelting van de keuken, de eetkamer en de woonkamer tot één grote, multifunctionele eenheid. Dit gebeurt in zowel huizen als appartementen, bij nieuwbouw en renovatie. We zien deze tendens als een grote opportuniteit voor de keukenspecialisten én de industrie.

Als de keuken en de woonkamer één geheel vormen, zijn niet alleen cross-trade netwerken nodig. Deze tendens zal blijvende gevolgen hebben voor zowel het functieprofiel als het beroep van de keukenspecialist, van zij die hun eerste stapjes in de keukenwereld zetten tot de slimme keukenspecialist met ettelijke jaren ervaring op de teller. Iedereen die in de keukensector een rol wil blijven spelen, moet dus zijn ‘opleiding’ continu verderzetten. Megatrends als verstedelijking, individualisering, sociaal-demografische veranderingen, digitalisering, mobiliteit en zelfs voeding zullen een grote invloed hebben op zowel de architectuur als het interieurontwerp. Daarom moeten, volgens ons althans, keukenontwerpers en interieurdesigners ‘levenslang leren’.

Materialen, technologie, planning en ontwerp zijn binnen het ‘levenslang leren’ logische topics. Wij zien ook voordelen bij het continu bijschaven van de klantbenadering en de communicatie met de consument. Hoe omgaan met digitale platforms en de media? Van je eigen aanwezigheid op het internet via activiteiten op sociale media tot bijvoorbeeld een eigen nieuwsbrief. Ongeveer twee derde van wie geïnteresseerd is in een nieuwe keuken start zijn zoektocht online. Informatie over producten en trends, inspiratie hoe de keuken in te delen tot zelfs een voorselectie van potentiële retailers. De eigen internetuitstraling van een keukenzaak kan een beslissende bijdrage leveren om deze potentiële klanten te overtuigen van de expertise van de speciaalzaak en hen effectief tot in de winkel te krijgen.

Deze uitdagingen liggen in het verschiet van onze leden, zowel nationaal als internationaal. Maar ze moeten die uitdagingen gelukkig niet alleen aangaan. DER KREIS ondersteunt hen zowel conceptueel als strategisch. Optimale inkoopvoorwaarden maar ook het netwerk van een internationale gemeenschap staan ten dienste van onze leden en dat komt ook de keukenspecialisten in België ten goede. De voortdurende wisselwerking tussen onze leden is een belangrijke factor in de jarenlange succesvolle ontwikkeling van DER KREIS. Samen zorgen we er voor dat de gespecialiseerde vakhandel een mooie toekomst heeft.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.