Platform over design en techniek in de keukenbranche
Partners in succes

Partners in succes

Wat van start ging als een elektriciteitswinkel in hartje Antwerpen, groeide ondertussen uit tot een groep met drie divisies. Het familiale karakter bleef centraal staan, zowel bij het personeel als bij de services naar de klanten toe. De oudste van de drie divisies is de elektrogroothandel D. Engels. 

Het was Desiré Engels die in 1927 de elektriciteitswinkel opende op de Paardenmarkt in Antwerpen, daar waar de Engels Group tot vandaag gevestigd is. Deze roots, net als het familiale karakter, zit diep ingeworteld in de werkwijze van de groep en het contact met haar klanten. “Natuurlijk willen we, samen met onze klanten, een succesvolle business draaien”, aldus Thomas Engels. “Maar het mag best allemaal wat persoonlijker en gemoedelijker. Een persoonlijke band met onze klanten binnen de drie divisies van de groep is een mooi begin. Van daaruit helpen we iedereen met informatie en kennis over de meest relevante en efficiënte producten.”

D. Engels: “In onze toonzaal staan onze specialisten klaar om deskundige uitleg te geven over ons volledige assortiment van keukentoestellen.”

Focus op corebusiness

Het aanbod van de elektriciteitswinkel werd later uitgebreid met elektrische huishoudapparatuur en ook fornuizen, met een focus op inbouwtoestellen. Vandaag is het een vlot draaiende groothandel en zijn er dagelijks zes vertegenwoordigers op de baan. “Zij bezoeken in Vlaanderen de elektrozaken, keukenbouwers en schrijnwerkers en oontzorgen hen bij al hun vragen of eventuele probleempjes”, schetst Engels. “Ook dat is een kernwoord binnen de groep: het ontzorgen van onze klanten. De vertegenwoordigers zijn bijvoorbeeld volledig op de hoogte van alle nieuwe producten of producten die een update hebben gekregen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt van onze klanten. Maar ook met onze interne sales-afdeling en de medewerkers in de toonzaal verloopt het contact gemoedelijk. Onze toonzaal staat ter beschikking voor particulieren die, op aanraden van hun dealer uiteraard, bij ons een keuze komen maken uit de vele tentoongestelde toestellen. Particuliere verkoop gebeurt nooit. Is de keuze gemaakt, dan verwittigen we meteen de dealer en kan hij hierop verder werken.” 

Ook het transport van de groep blijft in eigen beheer. Negen vrachtwagens doorkruisen het land om leveringen te doen. “Wij merken dagelijks een voordeel om dit toch zelf te blijven organiseren”, legt Engels uit. “Onze chauffeurs kennen de klanten en dat wekt al meteen vertrouwen op. Eventuele herstellingen nemen we zo ook meteen mee. Alles om onze klanten te ontlasten zodat ze zich kunnen focussen op hun corebusiness.”

Diversifiëren

“Alle grote merken bevinden zich bij ons onder één dak”, benadrukt Engels. “We spreken dan over de A-merken, producten met een heel goede prijs-kwaliteitverhouding en bovendien die producten waarin we zelf sterk geloven. We vinden het belangrijk om steeds ons aanbod te evalueren en zelfs uit te breiden. Daarbij ligt momenteel de focus op het hogere segment met meer exclusieve producten. De recente toevoeging van de Quooker-kranen en het verticaal landbouwsysteem Plantcube van het Duitse Agrilution kadert perfect in deze strategie. En vers van de pers: ook het volledige assortiment wijnkasten van Le Chai is via ons beschikbaar. Aan ons om deze nieuwkomers bij D. Engels te promoten bij onze dealers zodat zij op hun beurt het voorstel aan hun klanten kunnen doen. Zo zoeken we steeds naar een meerwaarde, voor onze dealers en voor hun particuliere klanten.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.