Platform over design en techniek in de keukenbranche
Volop kansen in de markt rondom ‘vrij koelen’ in de keuken
ETNA KVV793BEI | Koelkasten om in te lijsten. #Prettykoel

Volop kansen in de markt rondom ‘vrij koelen’ in de keuken

Specifieke consumentenvraag bewijst dat keukenmarkt nog veel kansen laat liggen

Maar liefst 54% van de Nederlanders overweegt om een vrijstaande koelkast aan te schaffen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat ETNA begin dit jaar deed onder ruim 1.100 Nederlanders*. De kern van het onderzoek? Hoe ziet de eigen droomkeuken er eigenlijk uit?

Volgens Sophie van Erp, Brand Marketing Manager bij ETNA, mag dat percentage van 54% als ‘verrassend’ worden gezien. “Enerzijds omdat nieuwe keukens nog altijd voornamelijk worden geleverd met een inbouw koelkast. Maar anderzijds is dit percentage verwacht, want… de vrijstaande koelkast wint wel aan populariteit. Kortom, voor de keukenmarkt zijn er dus volop commerciële kansen.”

Blikvanger

Het onderzoek liet ook zien dat de helft van de respondenten zegt dat de koelkast zelfs een blikvanger mag zijn in de keuken. “Dat deze dan extra ruimte in beslag neemt, zoals een Amerikaanse koelkast, nemen zij voor lief. Zeker als je er praktische koelruimte en innovatie features voor terug krijgt.” Sophie stipt aan dat het daarbij met name gaat om functionaliteiten zoals een water- en ijsdispenser, No-Frost vriesgedeeltes en een zee van ruimte.

“Binnen de keukenretail wordt er voor 95% aan inbouwkoelkasten verkocht**, hierdoor is er een groeipotentieel voor vrijstaande koelkasten in dat kanaal.” Een mooie uitdaging ligt daar dus voor de keukenvakzaak, die overigens door de consument wordt gezien als dé plek waar de vrijstaande koelkast gekocht ‘moet’ worden, zo bleek ook uit het onderzoek.

#Prettykoel

Sophie legt uit dat ETNA dit jaar strategisch gaat inspelen op die in de markt duidelijk aanwezige behoefte van ‘vrij koelen’. “We koppelen de marketingactivatie #Prettykoel hier aan. We hebben een leuke campagne bedacht, waarbij we inzetten op het inspireren van de consumenten. Het is ons doel om vrijstaande koeling meer top of mind te krijgen. Dat doen we door het rond laten gaan van inspirerende content. Vrij koelen biedt dan ook duizend-en-één mogelijkheden om los te gaan op je eigen creativiteit bij het ontwerpen van een keuken.”

“Onze eigen line-up sluit daar vanzelfsprekend op aan. Uiteraard hopen we dat de keukenvakzaken deelnemen met de hashtag #Prettykoel. We willen ze uitdagen om hun mooiste keukenopstellingen te laten zien met een vrijstaande ETNA koelkast. De beste content bemachtigt een plekje op de Wall Of Fame. Kortom, de concrete vraag is of de keukenvakhandel klaar is om in te spelen op deze aankomende trend. We hopen van wel want… wie wil de droomkeuken niet voor iedereen op een slimme manier bereikbaar maken?”

Over ETNA

De geschiedenis van ETNA gaat terug naar 1856. Toen startte de ijzergieterij in Breda. De keukenapparatuur van ETNA wordt bedacht en ontworpen in Duiven, waar ATAG Benelux is gevestigd. De term ‘Dutch Design’ is niet voor niets een wereldwijd begrip geworden: het staat voor hoogwaardig en doordacht productontwerp. Bij ETNA wil men dat bereikbaar maken voor iedereen. Het inspireren van de markt zit bij ETNA dan ook in de genen. Het blijven verrassen en vernieuwen bewijst dat het merk niet de gebaande paden volgt.

Onderzoek uitgevoerd door ETNA in december 2021 onder 1145 respondenten in Nederland tussen de 25 en 65 jaar oud.
** Bron GFK 2022 Q1

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.