Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Hoe verkoop je een keuken? Antwoord: Timing is alles!
Ook voor het integreren van een kokendwaterkraan in de keuken hoef je nog steeds niet ruim drie jaar van te voren de bouwtekeningen aan te passen.

Hoe verkoop je een keuken? Antwoord: Timing is alles!

Wanneer wordt verkoop vanuit de showroom te opdringerig?

Waarschijnlijk drie jaar. Misschien vier jaar. Zo lang duurt het voordat ik de sleutel van mijn nieuwbouw­appartement in handen krijg. De handtekening onder de koopakte was echter nog niet opgedroogd of de eerste telefoontjes en e-mails van de keukenspeciaalzaak stroomden binnen. Letterlijk op maandag zat ik bij de notaris. Op dinsdag startte het acquisitiebombardement. Eerlijk? Ik vond het too much. En: te vroeg.

001 hand schudden kopie
Een felicitatie van de notaris. Leuk! Maar meteen daarna begint het acquisitiebombardement.

Uiteraard is het een slimme zet van projectontwikkelaars om een keukenspeciaalzaak aan een nieuwbouwproject te koppelen. En vice versa. Nieuwe bewoners hebben immers allemaal een keuken nodig. Daarnaast biedt het voordelen: de keukenspeciaalzaak kan vroegtijdig de juiste maten aanhouden, en vaak zelfs vóór de oplevering de keuken al installeren. Een win-win situatie. Maar wanneer slaat proactieve service om in opdringerigheid?

De dag nadat ik bij de notaris zat, werd ik al gebeld door de gekoppelde keuken­speciaalzaak. Niet één keer, maar meerdere keren. Bovendien ontving ik binnen 24 uur twee e-mails met een uitnodiging om een afspraak te maken. De urgentie droop ervan af. Alsof het kiezen van een keuken een kwestie van leven of dood was. Dit was geen service, maar druk.

Een kwestie van timing

Natuurlijk begrijp ik dat de keukenspeciaalzaak omzet wil genereren. En uiteraard moet er op tijd duidelijkheid zijn over leidingen, aansluitingen en andere technische vereisten. Maar drie jaar vóór oplevering? Zelfs de bouwer weet nog niet precies wanneer hij bepaalde deadlines moet communiceren. Is het dan realistisch om nu al een keukenbeslissing af te dwingen? En dan heb ik het nog niet eens over veranderende trends. Over drie jaar ziet de wereld er ook wat dat betreft in de keuken met zekerheid anders uit!

Voor consumenten voelt dit als een verkapte verkooptruc: maak nu een afspraak, bepaal nu je keuken, zet nu je handtekening. Maar past zo’n aanpak wel bij het aankoopproces van een keuken? Een keuken is geen impulsaankoop. Het is een investering, een plek waar je jarenlang dagelijks gebruik van maakt. Een doordachte keuze is essentieel.

003 keuken kopie
Weet iemand nu al of dit zijn keuken in 2028 wordt?

Wat werkt wél?

Dit roept een belangrijke vraag op voor keuken­speciaalzaken: hoe benader je klanten op een manier die als prettig en professioneel wordt ervaren? Vertrouwen wekken is cruciaal. En vertrouwen bouw je op door een klant ruimte te geven, in plaats van hem direct te bestoken met telefoontjes en e-mails.

Wat als de eerste benadering anders was? Een informatieve e-mail waarin rustig wordt uitgelegd wat de voordelen zijn van een
tijdige keukenkeuze, zonder directe druk? Of een persoonlijke kennismakingsbrief waarin de klant wordt gefeliciteerd met zijn nieuwe woning en wordt geïnformeerd over de mogelijkheden maar ook over de noodzaak met betrekking tot het intekenen van de technische randvoorwaarden? Dit zou al een wereld van verschil maken.

002 bouwput kopie
De eerste vage contouren van de bouwput. Over ruim 3 jaar kan er pas gewoon worden. De consument denkt nu nog niet aan de keuken.

Een breder perspectief

Het probleem van te opdringerige verkoop beperkt zich niet alleen tot keukens. In veel sectoren, van meubels tot hypotheken, zien we dat consumenten direct na hun aankoop worden overspoeld met aanbiedingen en afspraken. Maar hoe effectief is deze aanpak eigenlijk? Een klant die zich opgejaagd voelt, is minder geneigd een weloverwogen keuze te maken. Bovendien kan een te snelle beslissing resulteren in spijt of zelfs annulering van de koop. Dit is niet alleen nadelig voor de consument, maar ook voor de keuken­speciaalzaak zelf. Een klant die zich gehoord voelt, zal eerder een positieve ervaring delen en een langdurige relatie aangaan met het bedrijf.

004 hypotheek kopie
Van het tekenen van de hypotheekakte direct door naar de keukenspeciaalzaak?

De balans tussen service en sales

De keukenbranche is er een van expertise, maatwerk en klantbeleving. Een te opdringerige aanpak kan averechts werken en potentiële klanten afschrikken. Door goed te timen en in te spelen op het daadwerkelijke beslismoment van de klant, kan een keukenspeciaalzaak het verschil maken tussen een tevreden koper en een gefrustreerde consument. Kortom, en dat is mijn tip voor alle keukenspeciaalzaken van Nederland: vind iets meer de balans tussen oprechte service en verstandige sales. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten