Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Leverancier van duurzame keukens wil de benchmark op impact worden
De beleggerskeuken meteen in het zicht bij binnenkomst in de showroom.

Leverancier van duurzame keukens wil de benchmark op impact worden

Bij Chainable in het Brabantse Gilze hebben ze het helder voor ogen. Ook in de showroom waar we op bezoek zijn. Duurzaamheid zit bij oprichters, directie én medewerkers fundamenteel in de genen. Eén van de doelen is om bewustwording (over duurzaamheid en circulariteit) in de keten en in de markt te creëren door vooral zelf het goede voorbeeld te geven. We zijn in gesprek met Simon Rombouts die kiest voor een lange levenscyclus van de keuken. In doen en laten. Een opvallende showroom.

“Wij hebben een keuken ‘voor het leven’”, zegt de zichtbaar bevlogen Rombouts, die een aantal jaren geleden Chainable startte en zich met zijn businessmodel focust op het inrichten van projectkeukens op basis van slimme en duurzame standaardisatie. “We hebben zeker geen geitenwollensokken-keukens. Maar we vertellen wel het verhaal over het creëren van milieuwinst en lagere onderhoudslasten voor de toekomst.”

Hoe ze dat in de praktijk doen en hoe ze dit ook in de showroom laten zien? Wel… het gaat bij de opbouw van een keuken in de basis om een ‘frame en een jasje van panelen’, zegt Rombouts. “Als je op een gegeven moment uitgekeken bent op je keuken, zo wordt het vervangen van een keuken of keukenrenovatie, dan veel makkelijker. Corporaties, onze voornaamste doelgroep, kunnen daardoor geld besparen en uiteindelijk op een hoogwaardige manier hergebruiken. Wij maken altijd het volgende optelsommetje: ‘losmaakbaarheid’ + ‘materiaalcirculariteit’ = ‘productcirculariteit’.”

Simonkeuken kopie
Simon Rombouts.

Mini-museum

“Onze ruimte in Gilze staat 4 tot 5 showroomkeukens toe”, vervolgt Rombouts. “De zogenoemde ‘beleggerskeuken’ moet wel meteen zichtbaar zijn als mensen de ruimte binnenstappen. Daarom staat er ook een kookeiland. Maar verder hebben we ook goed nagedacht over de loop- en kijkroute om de professionele inkoper goed in het circulaire verhaal te begeleiden. Daarbij nemen we ook altijd een kijkje in ons mini-museum dat direct naast de showroom is ingericht en waar we laten zien waar we vandaan komen en hoe wij werken met de frames, waaromheen we de keukens bouwen. Dat geeft per definitie altijd veel inzicht. Daar is vaak de ‘aha-erlebnis’. Het wordt ineens praktisch en zichtbaar.” De keukens die Chainable levert aan de markt, vinden vooral hun weg richting het sociale segment en de vrije huursector of zorg­instellingen. Bijna altijd via de woningcorporaties.

Het doel van Rombouts en zijn collega’s is in ieder geval strak geformuleerd. “In de toekomst mag er wat mij betreft in heel Europa geen traditionele keuken meer verkocht worden. Wij willen de markt in beweging krijgen. Natuurlijk zetten we vanuit ons ondernemerschap bewust in op een groeipad, maar we willen met name de markt veranderen. Zo hopen we over vijf jaar 5.000 keukens per jaar te kunnen leveren en gaan we er vanuit dat ons keukensysteem, dat door de frames makkelijk schaalbaar is, een voorbeeld is geworden voor de rest van de branche. Wij willen in 2030 de benchmark op impact zijn.”

Als Rombouts wordt gevraagd waar zijn ‘duurzaamheidsgevoel’ en de daarbij behorende ambitie vandaan komen, dan wijst hij naar zijn levenslange belangstelling voor Sustainable Business & Innovation. “Ik heb altijd gewerkt op het snijvlak van economische rentabiliteit en ecologische winst. Circulariteit draagt bij aan de leefbaarheid van onze planeet. En we willen iedereen in de keten daarmee inspireren. Ons credo? ‘Weg met de wegwerp­keukens!’ In onze showroom leggen we het uit.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten