Energie-efficiëntie speelt een steeds belangrijkere rol bij de aankoop van keukenapparatuur, al blijft prijs nog steeds een doorslaggevende factor. Dit blijkt uit een onderzoek dat ETNA onlangs uitvoerde. Omdat duurzaamheid en energieverbruik veel aandacht krijgen in de keukenbranche, wilde het keukenmerk ETNA erachter komen hoe de Nederlandse consument hier zelf over denkt.
Duurzaamheid is wel een vaagt begrip, zegt 71% van de consumenten. Ouderen tussen 56-65 jaar delen deze opvatting sterker (82%) dan jongere (25-35 jaar) consumenten (69%). Er is dan ook enige scepsis ten aanzien van duurzaamheidsclaims; 64% van de respondenten gelooft niet zonder meer dat een product duurzaam is. Wel gelooft de meerderheid dat als een keukenapparaat een goed energielabel heeft, het met de andere specificaties ook goed zit.
Uit de resultaten blijkt dat 60% van de mensen niet precies weet hoeveel energie hun huidige keukenapparatuur verbruikt. Opvallend is dat relatief meer mannen dan vrouwen zeggen hier wel inzicht in te hebben. Ondanks dit gebrek aan kennis, geeft 69% van de ondervraagden aan bewust om te gaan met het gebruik van stroom en water. Oudere generaties zijn hierin vaak zorgvuldiger; maar liefst 91% van de 56-65-jarigen let op hun energie- en waterverbruik, vergeleken met 71% van de 25-35-jarigen.
De meest genoemde dingen die men doet om energie te besparen zijn de deur van de koelkast of vriezer niet te lang open laten staan, restjes eerst af laten koelen voordat ze in de koelkast of vriezer worden gezet en de vaatwasser pas aanzetten als die helemaal vol is.
Ondanks de toenemende aandacht voor duurzaamheid en energie-efficiëntie, blijft prijs de belangrijkste factor bij de aankoop van keukenapparatuur. Ongeveer 54-55% van de respondenten noemt prijs als de belangrijkste overweging, gevolgd door het energielabel (18-22%). Maar liefst 71% zegt namelijk meer te letten op energiegebruik bij nieuwe aankopen en ook thuis is men zich bewuster van het verbruik van energie.
Onderzoeksverantwoording: Het onderzoek werd in juli 2024 uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights in opdracht van ETNA, onderdeel van ATAG Benelux BV. Aan het online onderzoek deden 500 mannen en vrouwen mee.
Neem dan rechtstreeks contact op met ETNA keukenapparatuur.