Goed lichtplan zorgt voor balans
Of de keuken er in 2030 wezenlijk anders uitziet, valt niet te betwijfelen ondanks dat 2030 ‘nog maar 5 jaar’ verderop in de toekomst ligt. Ontwikkelingen, trends en hypes gaan razendsnel. Deze keer spreken we met Jerry Severins voor onze rubriek ‘Visie 2030’. Gepassioneerd vertelt hij “De keuken wordt dominanter in de eigen woning. Een lichtplan is dan ook méér dan essentieel: deze maakt of breekt je omgeving.”
Volgens Jerry heeft de consument zelf veel meer ideeën en wensen hoe de keuken (en dus zijn woning) er uit moet gaan zien. “Omdat er steeds minder vraag is naar afzuigkappen bóven het kookveld – de trend is immers dat de afzuiging steeds vaker naar beneden gaat (85% van de markt zit al zó in elkaar) – wordt verlichting in de keuken ook een heel ander verhaal. Dit omdat in het verleden in de afzuigkap verlichting aanwezig was. Anders gezegd: er is nu ruimte ontstaan om creatief te zijn met fraaie verlichting boven het werkblad.
“Van strakke lijnlampen, tot lijnlampen met een inleg van fraai hout, van elegante buizen (Tubes) in diverse diameters, lengtes en kleuren tot aan zwevende plateaus (model Wing) met subtiele verlichting en waar je dan ook nog je bijvoorbeeld planten of accessoires op kunt plaatsen. De eindgebruiker heeft invloed op de omgeving en de gewenste sfeer. Alles wordt mogelijk. Om maar even een containerbegrip te gebruiken: The Sky Is The Limit. Ook in de keuken!”
“De consument zal bovendien vaker zeggen als hij voor enkele ontwerpvraagstukken staat: ‘Ik start met de keuken qua ontwerp. Dat is mijn basis van de woning’. Het fundament daar wordt steeds belangrijker. Ook zal er in de keuken nog meer gespeeld gaan worden met tafelhoogtes en vormgeving. Ik zie zelfs het integreren van de eettafel als een echt ying/yang verhaal in de keuken. Deze zorgt voor balans.”
Volgens Jerry kan er gesproken worden van een totale omslag. Tot aan de kraan aan toe. “Vroeger, als men in de speciaalzaak een keuken verkocht, was de kraan de sluitpost. Dat is niet meer. Nu wordt de keuken bij wijze van spreken om de Quooker heen gebouwd. Ik vraag me soms af of de verkopers in de keukenspeciaalzaken zich daar bewust van zijn. Nu zie ik nog dat zij de consument voor het lichtplan regelmatig naar de meubelboulevard sturen. Een gemiste kans. De keukenvakhandel moet – wat mij betreft – verstand hebben van wat licht doet met de omgeving en de keuken. Anders gezegd: zeker in het jaar 2030, maar eigenlijk al veel eerder, gaat het licht een vast onderdeel van het advies worden.”
Jerry is er van overtuigd dat de speciaalzaken de consument dan ook ‘veel beter moeten vastpakken’. “Of, zet ze op het minst aan het denken. Vooral in het midden- en hoogsegment. Die consumenten staan open voor een nieuwe definitie van beleving.”
Samenvattend denkt Jerry dat keukenspeciaalzaken uiteindelijk transformeren naar organisaties waar totaaladvies wordt gegeven. “Alleen dán kan de consument ‘JA’ zeggen. Ik zie dat architecten het ook steeds beter begrijpen: de kloof tussen interieurarchitecten en de keukenleveranciers wordt steeds kleiner. Alles moet met elkaar matchen. En dat is niet onlogisch, want als de open keuken het blijvende credo is (en dat blijft het!), dan maak je veel bewustere keuzes ten aanzien van je omgeving, de opstelling, het werkblad, je keukenfronten en… je lichtplan. Natuurlijk: je verlichting moet functioneel zijn maar beslist ook esthetisch! Dus, als je me vraagt wat het grootste verschil tussen 2025 en 2030 zal zijn in de keuken, dan is mijn antwoord: het lichtplan.”