Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
De kracht van keuzes maken
Patrick Nolsen

De kracht van keuzes maken

Keuzes maken, we doen het elke dag. Maar bij het uitzoeken van een nieuwe keuken, wordt kiezen een stuk lastiger. Want hoe combineer je esthetiek, functionaliteit, duurzaamheid én betaalbaarheid zonder te verzanden in een oneindige hoeveelheid opties of juist een te beperkte keuze? De kunst ligt in het maken van bewuste keuzes – en dat begint bij ons als branche.

De mogelijkheden zijn eindeloos: van kraan tot werkblad, van frontjes tot apparatuur. Je moet als consument prioriteiten stellen. Helaas zien we in de praktijk dat de keuze voor energiezuinige apparatuur vaak als eerste onder druk komt te staan, omdat daar een prijskaartje aan hangt. Terwijl juist mensen met een kleiner budget het meeste baat hebben bij een lagere energierekening. Hier ligt een uitdaging voor de keukenbranche: hoe zorgen we ervoor dat duurzaamheid een haalbare keuze blijft voor iedereen?

Zuinig, maar niet voor de portemonnee

De keukenbranche richt zich sterk op design en innovatieve functies, maar minder op de betaalbaarheid van duurzaamheid. Apparaten worden steeds zuiniger, maar ook complexer en duurder doordat er extra functies en luxere elementen worden toegevoegd die de prijs opdrijven. Zo wordt een duurzame keuze ineens financieel minder aantrekkelijk voor bepaalde consumenten. 

Angst voor goedkopere keuzes

Waarom we het niet anders doen? Ik denk dat er angst heerst in de sector dat als instapmodellen te aantrekkelijk worden, de middenklasse daar massaal voor kiest en duurdere modellen minder goed verkopen. Die angst belemmert innovatie in de juiste richting. Maar is die angst terecht? Ik merk dat de nieuwe generatie consumenten heel anders kijkt naar merken en producten. Ze zijn minder merkvast en bewuster in hun keuzes. Functionaliteit en duurzaamheid winnen het steeds vaker van een prestigieus label. 

De verantwoordelijkheid van de branche

Ik vind dat de keukenbranche daar op in moet spelen. Verkopers krijgen volop training over hoe mooi producten zijn en wat ze kunnen, maar niet over wat consumenten écht nodig hebben. Ondersteun consumenten om slimme keuzes te maken in plaats van louter op functionaliteit of esthetiek te wijzen. En daar ligt een branche-brede taak: duurzamere keuzes moeten beter zichtbaar en tastbaar worden gemaakt – niet door nóg meer opties te bieden, maar door de juiste opties beter uit te lichten.

Durven kiezen, durven adviseren

Als je het mij vraagt, is keuzes maken dan ook geen kwestie van beperken, maar van verfijnen. Wat is écht relevant voor de consument? Daar kom je achter door zoekgedrag van consumenten te analyseren en een datagedreven aanpak op te stellen die écht werkt.

Maar dat vraagt om lef. Lef om minder functies aan te bieden, zodat een energiezuinig product wél betaalbaar blijft. Lef om duurzaamheid niet alleen te positioneren als luxe, maar ook als slimme basiskeuze. Lef om eerlijk te adviseren, ook als dat betekent dat een duurder model niet nodig is. 

Want keuzes maken is één ding – de juiste keuzes durven aanbieden, dát is waar de echte verandering begint. Durf jij al te kiezen voor duurzaamheid als basis, zodat het een vanzelfsprekende keuze wordt voor iedereen?

Patrick Nolsen
Commercieel Directeur Retail en Projecten bij Inventum Huishoudelijke Apparaten

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Inventum.

bedrijvenindex logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
bedrijvenindex logo Telefoonnummer 088 542 2290 E-mailadres [email protected] Website inventum.eu

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten